4 . אהוב ילדים ועזור להם.
הילדים של היום יהפכו לתרבות של המחר. בימינו להביא ילד לעולם זה כמו לזרוק אותו לכלוב נמרים. ילדים לא יכולים לטפל בסביבתם 1 ואין להם משאבים של ממש. הם זקוקים לאהבה ולעזרה כדי להצליח.
זאת בעיה שיש לטפל בה בעדינות. מספר התיאוריות שעוסקות בשאלה איך לגדל ילד או לא לגדל אותו הוא כמעט כמו מספר ההורים. אבל אם מישהו עושה את זה שלא כהלכה, זה יכול להוביל ליגון רב, והאדם עלול אפילו לסבך את חייו בשנים מאוחרות יותר. יש כאלה שמנסים לגדל את ילדיהם בדרך שבה גידלו אותם, אחרים מנסים לעשות את ההפך הגמור, ורבים תומכים בדעה שלפיה צריך פשוט לתת לילדים לגדול לבד. אף אחת מהתיאוריות האלה לא מבטיחה הצלחה. השיטה האחרונה מבוססת על רעיון מטריאליסטי, 2שלפיו התפתחות הילד מקבילה לתולדות האבולוציה 3 של הגזע; שבאורח פלא, לא מוסבר, ה-״עצבים״ של הילד ״יבשילו״ כשהוא יגדל, והתוצאה תהיה אדם בוגר, מוסרי, 4שמתנהג יפה. למרות שאפשר בקלות להפריך את התיאוריה הזו – פשוט על-ידי כך שנתבונן באוכלוסיית הפושעים הגדולה שהעצבים שלהם לא הבשילו משום מה – זו דרך עצלה לגדל ילדים והיא זוכה לפופולאריות מסוימת. היא לא דואגת לעתיד התרבות שלך או לימי זקנתך.
ילד הוא במידה מסוימת כמו לוח חלק. אם תכתוב עליו את הדברים הלא נכונים, הוא יגיד את הדברים הלא נכונים. אבל, להבדיל מלוח, ילד יכול להתחיל לכתוב: הילד נוטה לכתוב את מה שכבר נכתב. הבעיה מסתבכת עקב העובדה שבעוד שרוב הילדים מסוגלים להתנהג בהגינות רבה, ישנם מעטים שנולדים לא שפויים, וכיום יש אפילו כאלה שנולדים כשהם מכורים לסמים: אבל מקרים כאלה הם מיעוט חריג.
אין שום טעם לנסות ״לקנות״ את הילד בכך שתציף אותו בצעצועים ובחפצים, או ״לחנוק״ את הילד ולהגן עליו: התוצאה עלולה להיות די נוראית.
אדם חייב להחליט לְמה הוא מנסה להפוך את הילד: זה משתנה בגלל כמה דברים: א) מה הילד יוכל להיות, ביסודו של דבר, בהתאם לאופי ולפוטנציאל שטבועים בו מלידה; ב) מה הילד באמת רוצה להיות; ג) מה האדם רוצה שהילד יהיה; ד) המשאבים הזמינים. אבל זכור שלא משנה מה תהיה התוצאה של כל אלה, הילד לא ישרוד היטב אלא אם כן הוא יהפוך בסופו של דבר לאדם שסומך על עצמו ושהוא מוסרי מאוד. אחרת, סביר להניח שהתוצר הסופי יהיה נטל על כולם וגם על הילד עצמו.
לא משנה עד כמה אתה מחבב את הילד, זכור שהילד לא יכול לשרוד היטב לאורך זמן אם לא מעלים אותו על הדרך להישרדות. זה לא יהיה מקרי אם הילד יסטה מדרך הישר: החברה בת-זמננו ״תפורה״ במיוחד להוביל לכישלונו של הילד.
זה מאוד יעזור אם תגרום לילד להבין את כללי ההתנהגות 5הכלולים בספר זה ולהסכים לנהוג לפיהם.
הדבר שהוא כן מעשי הוא פשוט להשתדל להיות חברו של הילד. זה בהחלט נכון שילד זקוק לחברים. נסה לגלות מהי הבעיה האמיתית של הילד, ונסה לעזור לו לפתור אותה מבלי לבטל את הפתרונות שהוא מציע. התבונן בילדים – וזה חל אפילו על תינוקות. הקשב למה שילדים מספרים לך על חייהם. תן להם לעזור – אחרת הם יכרעו תחת תחושת מחויבות 6שלאחר מכן הם יהיו חייבים להדחיק אותה.
זה יעזור לילד במידה עצומה אם תגרום לו להבין את הדרך הזאת אל האושר ולהסכים עליה, ואם תגרום לו ללכת בה. זה יכול להשפיע מאוד על ההישרדות של הילד – ושלך.
זאת עובדה שילד לא יכול להצליח בלי אהבה. לרוב הילדים יש שפע של אהבה להחזיר בתמורה.
לאורכה של הדרך אל האושר
תמצא את האהבה
והעזרה לילדים מגיל הינקות
ועד לסף הבגרות.
- 1. סביבה: מה שנמצא באיזור; הדברים החומריים שנמצאים סביב אדם; האיזור שבו הוא חי; הדברים החיים, העצמים, המרחבים והכוחות שאיתם האדם חי, בין אם הם קרובים אליו או רחוקים ממנו.
- 2. מטריאליסטי: תומך בדעה שרק חומר פיזיקלי קיים.
- 3. אבולוציה: תיאוריה עתיקה מאוד שלפיה כל הצמחים ובעלי החיים התפתחו מתוך צורות חיים פשוטות יותר ועוצבו על-ידי סביבתם, ולא תוכננו או נוצרו כפי שהם.
- 4. מוסרי: מסוגל להבדיל בין התנהגות טובה לרעה; מחליט ופועל מתוךהבנה זו.
- 5. כללי התנהגות: כללים או הצהרות שמציעים או קובעים עיקרון או עקרונות או מסלול פעולה בנוגע להתנהגות; הנחיות שמיועדות לשמש בתור כללים להתנהגות.
- 6. מחויבות: התנאי או העובדה שמישהו חייב לאחר משהו בתמורה לדברים, לטובות או לשירות שהוא קיבל.